(راهنمای نگهداری گل رز: نکاتی که قبل و بعد از خرید گل رز باید بدانید)

رُزها یا گل سُرخ ها یکی از مهمترین دسته گیاهان می باشند و دردنیای باغبانی ، از محبوب ترین درختچه های گلدار است. گل رز را می‌توانید در تمام طول سال نگهداری کنید و از تماشای این همه زیبایی در یک گل لذت ببرید. اگر از آن دسته از افرادی هستید که عاشق نگهداری گل و گیاهان آپارتمانی هستید یا قصد خرید گل رز یا پرورش گل رز هلندی و نگهداری از آن در باغچه و یا گلدان خانه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه این مطلب از مجله گل باختر را ازدست ندهید. در این مطلب همه آنچه برای نگهداری گل رز لازم است بدانید و بیماری هایی که ممکن است تهدیدکننده گیاه شما باشد، را به شما خواهیم گفت.

اگر هنوز در مورد گل رز، انواع و نماد های آن نمی دانید پیشنهاد می کنیم در ابتدا مقاله معرفی گل رز، انواع و نماد آن را مطالعه کنید.

بنر خرید همه محصولات فروشگاه گل و گیاه باختر

1-مراحل پرورش و نگهداری گل رز

در میان تمام گل‌ها، رز از محبوبیت خاصی برخوردار است و همواره برای مناسبت‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این میان عده‌ای هستند که به جای خرید، ترجیح می‌دهند خودشان پرورش این گل را در حیاط، باغ و یا حتی گلدان‌ خانگی انجام دهند . گل رز یکی از آسان‌ترین گل‌هایی است که می‌توانید خودتان به نحو موفقیت آمیزی شخصا پرورش دهید، پس با ما همراه باشید تا به طور جامع و صحیح با راز نگهداری و پرورش گل رز آشنا شوید.
راهنمایی: اگر در هر کدام از مراحل نگهداری گل رز، سوال و یا نیاز به راهنمایی دارید حتما در قسمت کامنت های این مقاله از ما بپرسید!

الف: اصول اولیه و عوامل مهم مراقبت از گل رز (نکاتی که باید قبل از پرورش گل رز بدانید)

1.فاصله

انتخاب یک مکان مناسب که از بادهای شدید دور و فضای کافی برای رشد گیاه داشته باشد و نور مناسب دریافت کند، از اولین گامهای کاشت رز است. همچنین سعی کنید که آن را بیش از حد نزدیک به گیاهان دیگر نکارید تا باعث ضعیف شدن یکدیگر نشوند. بنابراین برای بهترین نتیجه گرفتن سعی کنید آن ها را حداقل در فاصله 61 سانتی متری از گل رز دیگر و 91 سانتیمتراز هر گیاه دیگری بکارید .

2.کوددهی و خاک مرغوب

رز های شما باید با خاک کاملاً بارور رشد کنند و ph مناسب برای آن بین شیش و نیم تا 7 می باشد. وجود خاکی که از لحاظ ارگانیک غنی است باعث می شود مواد مغذی، بهتر به گل و گیاه برسد. طبق یک برنامه‌ی زمانی، مرتب به آن‌ها کود بدهید که بسته به نوع کود انتخابی شما، زمان آن متفاوت خواهد بود‌. برای کوددهی به گل رز یادتان باشد که آخرین کوددهی خود را در تابستان انجام دهید، چون در پاییز و زمستان گیاه شما دیگر به کود نیازی ندارد و ترجیح می‌دهد استراحت کند. بهترین کود مورد نیاز برای رشد و نگهداری گل رز، کود حیوانی می باشد.

 3.دما و نور

رز ها معمولا از اواسط بهار تا پاییز رشد می کنند. زمانی باید گل رز را پرورش دهید که دما بین 4 تا 15 درجه سانتی گراد در طول روز باشد.گل های رز حداقل به 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید در روز نیاز دارند. با این حال، برای کم کردن آسیب سرمای زمستان، بهتر است این گل‌ها را اگر در خارج از محیط خانه همانند یک گلخانه آپارتمانی کوچک مثل حیاط یا باغ پرورش می‌دهید، در کنار فنس‌ها یا دیوارهای جنوبی و غربی بگذارید .

how to plant roses 1403055 07 fb483as50ba7d4bab81138204ab34942c 8c098542e7324acb80a376f6076fd415 copy

4.آبیاری صحیح گل رز

گل رز به آب زیادی نیاز دارد. تعداد دفعاتی که باید به آن آب بدهید بر اساس شرایط اقلیمی و نوع خاک متغییر می باشد. به طور مثال، رزهای کاشته شده در خاک‌های ماسه‌ای در مقایسه با آن‌هایی که در خاک رس کاشته شده‌اند، به آب بیشتری نیاز دارند.
همچنین در آب و هوای گرم، خشک و دارای وزش باد زیاد، که گل ها به آب بیشتری نیاز دارند، آبیاری را با سیستم قطره ای پیش ببرید. به یاد داشته باشید که آب را به به جای برگ‌ها به طور عمیق به ریشه‌ها منتقل کنید. در طول مدت زمان پرورش گل هر پنج یا شش روز آبیاری را انجام دهید .

5.نحوه هرس کردن گل رز

به صورت سالیانه هرس کردن شاخه و برگ های اضافی، قهوه ای یا مرده، افزون بر ایجاد فرم و ظاهر مناسب، به حذف شاخه‌های بیمار و آفت زده می انجامد و از طرف دیگر هم باعث رشد بهتر و افزایش تعداد شاخه های جدید می شود. پس از چیدن یک ساقه‌ی بیمار، حتما ابزار هرس خود را تمیز کنید و بعد به سراغ رزهای دیگر بروید تا بیماری‌های احتمالی را در طول مدت پرورش رز به دیگر گیاهان انتقال ندهید. بهترین زمان برای هرس کردن گل رز 15 اسفندماه تا 15 فروردین است.

عکس مراحل کاشت گل رز در باغچه

ب: مراحل کاشت گل رز در باغچه

بهترین زمان برای کاشت و نگهداری گل رز فصل پاییز است زیرا رشد بهتری دارد و 2 الی 3 هفته زودتر از زمان مقرر شروع به گل‌دهی می‌کند. البته کاشت این گیاه در پاییز مستلزم این است که گیاه تا قبل از آغاز سرمای شدید ریشه‌های خود را قوی کند تا بتواند در طول زمستان استراحت کند، اما گل رز گلدانی را می‌توانید در هر زمانی از سال کاشته و از آن نگهداری کنید. با خرید گلدان‌های آپارتمانی شیک یا حتی انواع گلدان با گل طبیعی از فروشگاه گل و گیاه باختر در هر فصل از سال، می توانید فضای خانه تان را دلنشین تر کنید.

1.آماده سازی

اگر قصد خرید گل رز باغچه را دارید در ابتدا ریشه گیاه را به‌صورت کامل تا محلی که اولین ساقه قرار دارد حدود 8 ساعت در آب قرار دهید. تا به‌خوبی آب جذب کند. با این حال این مدت زمان در فصل بهار 24 ساعت می باشد.

2.کاشت گیاه

قبل از کاشت گیاه، چاله ای با عمق و عرض حدود 40 سانتی متر بکنید. مقداری از خاک خارج شده از آن را با مواد ارگانیک، مخلوط کنید و در کف چاله‌ی کنده شده قرار دهید؛ سپس گیاه را در آن قرار دهید و خاک را به‌آرامی درون چاله بریزید. حال آن را آب دهید و با دست خاک اطراف گیاه را به صورت تپه در آورید تا از گل رز در هنگام ریشه دواندن و جای گرفتن در خاک مراقبت کند.

عکس کاشت گل رز در گلدان

ج: نحوه تکثیر و کاشت گل رز در گلدان با دو روش قلمه زنی و کاشت بذر

1.قلمه زنی، بهترین ترفند تکثیر گل رز

 نحوه قلمه گیری صحیح این گل بسیار مهم است. علاوه بر اینکه باید اصولی باشد، تقریبا دو ماه طول می کشد، تا قلمه‌های این گیاه ریشه بزند. در این روش باید یک قلمه که دارای شش برگ می باشد را به شکل زاویه دار با اندازه های 15 تا 20 سانتی متر جدا کنید. برگ قسمت پایینی را از ساقه جدا کرده، سپس قلمه را در خاک مناسب گلدانی بکارید.

روزهای ابتدایی پس از کاشت قلمه، خاک آن را مرطوب نگهدارید اما پس از آن بعد از خشک شدن خاک مخصوصا اول صبح آن را عمیقاً آبیاری کنید تا ریشه ها رشد کنند و این روند را با دادن نور کافی و دمای مناسب 20 تا 25 درجه سانتی گراد ادامه دهید. بهترین کار جهت حفظ رطوبت گلدان استفاده از یک پوشش پلاستیکی می باشد.

2.تکثیر رز از طریق کاشت بذر

در ابتدا گلدان کوچک انتخابی خود را که در انتهای آن سوراخ دارد را با ترکیبی از نیمی از خاک باغچه تمیز و ورمیکولیت پر کنید. بذرها را در خاک قرار دهید و به طور ملایم آن را فشار دهید. سپس آبیاری کنید و در محیطی با دمای حدود 22 درجه سانتیگراد و میزان نور کافی قرار دهید. پس از مدتی قلمه شما جوانه زده و تبدیل به گیاهی مستقل می‌شود. پرورش رز هلندی و گل رز مینیاتوری یک انتخاب عالی برای نگهداری در یک گلدان شیشه ای بلند است.همچنین خرید گلدان سرامیکی بزرگ از باختر میتواند به شما در این زمینه کمک کند.

د-کاشت گل رز هلندی در گلدان

کاشت گل رز هلندی در گلدان یا در باغچه خانه مثل هر گیاهی نیازمند رعایت نکات و مراحلی می باشد که اگر دقت کافی شود حتما لذت تماشا و رشد گل و گیاه شما را به دنبال خواهد داشت.

همان طور که در بالا نیز به آن اشاره شد:

  • خاک مناسب برای کاشت و نگهداری گل رز هلندی در گلدان خاک های شنی و رسی هستند و خاک آهکی بدترین خاک برای آن می باشد.
  • Ph مناسب برای کاشت رز در گلدان 6/5 می باشد.
  • این گیاه به نور مستقیم زیاد، آبیاری و رطوبت زیاد احتیاج دارند.
  • دمای مناسب برای نگهداری گل رز در انواع گلدان به طور میانگین چیزی حدود 20 الی 25 درجه سانتی گراد می باشد و در شب مراقب باشید تا دمای مور نیاز کمتر از 16 درجه نشود.

عکس روش نگهداری گل رز رونده در گلدان

ذ-روش نگهداری گل رز رونده در گلدان

نوع دیگری از کاشت گل رز، پرورش انواع گل رز رونده می‌باشد. برای این منظور قسمتی از خانه خود که تحت تاثیر نور مستقیم خورشید می باشد را مثل بالکن انتخاب کنید. چرا که در نظر گرفتن جایی برای  گل رز روند که می خواهد در آینده به آن متصل شود مهم است. این گیاه به حداقل شش ساعت در روز به نور مسقیم خورشید نیاز دارد. بنابراین محل مناسب برای نگهداری گل رز رونده در آپارتمان، تراس خانه یا محل کار می باشد.

همچنین استفاده از نمک منیزیم که عامل تولید سبزینه و موجب جذب بیشتر نیتروژن می باشد در کاشت گل رز رونده و  کاشت انواع گل رز می تواند بسیار مناسب و مهم باشد.

2-بیماری ها و آفت های گل رز

گل رز در معرض بیماری ها و همچنین آفات بسیار می باشد. اما با فراهم کردن محیط مناسب، سمپاشی زود هنگام و شناخت کلی انواع بیماری ها می‌توان با این عوامل مقابله کرد که در ادامه آن را توضیح می دهیم:

  • بیماری شایع گل رز

  1. لکه سیاه: لکه سیاه یکی از رایج‌ترین بیماری‌های قارچی گل رز می باشد. این بیماری ابتدا به صورت لکه‌های سیاه کوچک بر روی برگ نمایان می‌شود و پس از مدتی اطراف این لکه‌ها به رنگ زرد درآمده و سبب ریزش برگ می‌شود. برای جلوگیری از گسترش بیماری باید برگ‌های بیمار چیده شود و همچنین برگ‌های ریخته شده از زیر بوته نیز جمع‌آوری شوند.
  2. سفیدک پودری : یکی از بیماری‌های رایج، پودر کپکی یا به اصطلاح زنگ زدگی گل‌ رز است . برای جلوگیری از این بیماری حتما رزهای خود را در اول صبح آب دهید و با استفاده از روغن‌های دفع‌کننده‌ی حشرات، این موجودات را از گل رز خود دور کنید.

3.کپک خاکستری: در ابتدای بیماری  روی گلبرگ ها، لکه‌های قرمز رنگ پدیدار می‌شود سپس بر روی ساقه یا گل، کپک خاکستری رنگی شروع به رشد می‌کند و در آخر به رنگ قهوه‌ای تغییر رنگ داده و باعث پوسیدگی گل می‌شود.

  • مهمترین آفات

برخی آفات مانند شته گل سرخ به عنوان مهمترین آفت هنگامی که شمار آنها بسیار زیاد باشد با مکیدن شیره ی گیاه مانع از رشد آن خواهد شد. حشراتی وجود دارند مانند زنبور برگ خوار، که در مرحله ی لاروی و بلوغ در روی برگ‌ها و جوانه‌ها خساراتی ایجاد می‌کنند و باعث به وجود آمدن آفت می شوند.

برخی از آفات مانند سوسک سبز گل سرخ، با تغذیه از قسمت های مختلف گل رز باعث کاهش کیفیت آن می شود. همچنین حشراتی مانند کرم سفید ریشه عموما بر روی ساقه، ریشه و شاخه‌های گل رز فعال هستند.

بنر خرید همه محصولات فروشگاه گل و گیاه باختر

سخن آخر

در این مطلب صفر تا صد مراحل کاشت، روش نگهداری گل رز در باغچه و در گلدان، و بیماری ها و آفاتی که ممکن است حین رشد گل رز به وجود آید، آموزش داده شد. در نتیجه دانستن نکات و اصول مراقبتی که در بیشتر انواع گل رز یکسان می باشد، به شما کمک خواهد کرد که ذهن خود را تنها به کاشت گل رز یا تکثیر آن محدود نکنید و با اطمینان حاصل نمودن از شرایط خاک زهکشی شده و اصول آبیاری منظم، دما و شرایط آب و هوایی مناسب، از رشد گل رز زیبایتان لذت ببرید.

برای شخصی که تا کنون اطلاعات مرتبط با گل های رز را نمی‌دانسته است و اکنون با این موارد آشنا شده،شاید انتخاب بهترین گل رز یک ریسک باشد. به همین خاطر فروشگاه گل و گیاه باختر در همه مراحل خرید تا کاشت گل رز در کنار شماست تا این ریسک را برای شما به صفر برساند و با ارائه بهترین کیفیت گل رز، و ارسال اکسپرس زیر 3 ساعت در تهران، شما را از بررسی های کیفی و اولیه بی نیاز می کند.

همچنین خرید آنلاین انواع گل رز، شامل گلدان گل رز، انواع باکس گل رز و سبد گل رز این امکان را برای شما فراهم کرده است تا در آسوده ترین مکان ممکن بدون زحمتی تمام مدل های موجود و کیفیت های مختلف را بررسی کرده و در نهایت محصول رضایت بخش خود را با ارسال رایگان و فوری برای سفارشات بالای 700 هزار تومان، درب منزل تحویل گرفته و از زیبایی خرید گل رز خود، نهایت لذت را ببرید.

ممنون از اینکه تا آخر این مقاله همراه ما بودید، امیدواریم که آموزش نگهداری گل رز برای شما مفید بوده باشد.

خوشحال می شویم که نظرات و تجربیات خودتان را با ما و مخاطبان این مقاله از مراحل نگهداری گل رز در قسمت کامنت ها درمیان بگذارید…

راهنمایی : اگر نیاز به مشاوره تخصصی درباره پرورش گیاه رز خود یا نیاز به راهنمایی برای خرید بهترین گل برای هدیه دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق سیستم چت پشتیبانی آنلاین از کارشناسان گل باختر بپرسید.

نویسنده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *