راهنمای کامل گل رز : معرفی گل رز، انواع و نماد های آن 

  • مقدمه ای کوتاه درباره معرفی گل رز

گل رز (Rose) به عنوان ملکه گل ها می‌تواند به صورت خوشه‌ای، کوچک‌، بزرگ، عطری و یا بدون عطر باشد و یکی از بیشترین تنوع‌ها را در بین گیاهان خانگی دارد. رز، کلاسیک ترین و زیباترین گلی است که وجود دارد و اگر شما هم جزو علاقمندان به انواع گل رز مثل گل رز هلندی هستید و امکان پرورش آن را در خانه دارید یا می خواهید با هدیه گل رز عزیزانتان را در تولد و مراسم های شاد خوشحالشان کنید پس لحظه ای درنگ نکنید و حتما آن را خرید کنید.

در این مقاله با معرفی گل رز به صورت کامل شروع می کنیم و با انواع گل رز، رنگ های گوناگون، خواص، مصارف بی نظیر، معانی و نماد های این گل شگفت آور، آشنا خواهیم شد. اگر قصد خرید گل رز با کیفیت را دارید یا در جستجوی بهترین گل برای هدیه می باشید و هنوز اطلاعات کافی بدست نیاوردید، پیشنهاد میکنیم در ادامه حتما با مجله گل باختر همراه ما باشید و اگر سوالی در ذهنتون بود در قسمت کامنت های پایین صفحه از ما بپرسید.

پیشنهاد می کنیم در ابتدا ویدیو معرفی گل رز را تماشا کنید…

بنر خرید همه محصولات فروشگاه گل و گیاه باختر

معرفی گل رز، زیباترین، محبوبترین و قدیمیترین گل دنیا

گل رز در زبان فارسی تاجیکستان، گل صدبرگ، از تیره گل سرخ است که نزدیک به 150 گونه از آن در جهان وجود دارد  و هر ساله صدها نوع جدید نیز به این مجموعه افزوده می‌شود. این گل عمدتاً بومی مناطق معتدل نیمکره شمالی است و در بیشتر بخش های خاورمیانه، اروپا و روسیه به وفور یافت می‌شود.

در واقع وقتی از گل‌ها صحبت می‌کنیم، احتمالا اولین گلی که به ذهنمان می‌رسد، رز است. به همین دلیل است که بسیاری از افراد هنگام خرید دسته گل یا تهیه یک باکس گل بی‌نظیر، دوست دارند رزهای اغواگر را در هر دسته گلی که تهیه می‌کنند در الویت انتخاب هایشان قرار دهند.هیچ چیز احساسات شما را به اندازه یک دسته گل رز قرمز بیان نمی‌کند. به همین دلیل است که بین مناسبت ها گل رز خصوصا گل رز هلندی جزو گل‌های محبوب و پرطرفدار برای سالگرد ازدواج و گل روز ولنتاین می باشد.

شما می توانید با خرید گل رزهلندی از فروشگاه گل و گیاه باختر در رنگ‌های متنوع و دیزاین‌های زیبا ، عزیزان خود را در مناسبت‌های مختلف مثل تولد، روز مادر،روز پدر،سالگرد ازدواج و …سوپرایز کنید و در سفارشات بالای 700 هزار تومان از ارسال فوری و رایگان در تهران بهره مند شوید.

عکس معرفی گل رز و خرید باکس گل رز از گل فروشی غرب تهران سعادت آباد

گل رز، گیاهی محبوب با انواع منحصر به فرد

اگر یک شاخه گل رز را در ذهن خود مجسم کنید؛ بدون شک به گلی قرمز با برگ های بسیار تو در تو، نسبتا بزرگ و با ساقه رز خاردار فکر خواهید کرد. در حالی که گل رز گونه های مختلفی دارد. رزها در سه گروهِ کلی رزهای خودرو، رزهای باغی قدیمی و رزهای باغی جدید قرار می‌گیرند.

رزهای خودرو:

این گلها نمونه‌هایی هستند که از میلیون‌ها سال قبل بر روی کره زمین وجود داشته‌اند. تمامی رزهای خودرو گل‌هایشان ۵ گلبرگ دارد و تقریباً بیشتر آنها تنها در فصل بهار گلدهی دارند. در جهان نزدیک به ۱۵۰ گونه رز خودرو شناسایی شده‌است که 5 گونه از آنها اهمیت بیشتری دارد. این 5 گونه عبارتند از:

گل گالیکا یا رز فرانسوی، که منشأ آن آسیای صغیر و غرب آسیاست. ویژگی آن بزرگ بودن قطر گل آن است. بیشتر به رنگ قرمز تا صورتی پررنگ است و عطر خوبی دارد. این گونه قدیمی‌ترین‌ رزی است که از دوران باستان در اروپا برای عطرسازی کشت می‌شده‌است.

گل محمدی یا گُل گُلاب، بر پایه زمان گلدهی به دو نوع تابستانی و پاییزی تقسیم می‌شوند. در حال حاضر نوع تابستانی آن در کشورهای ترکیه و بلغارستان به‌طور وسیعی به هدف عطرسازی کشت می‌شود.

رز آلبا، که بومی آسیای صغیر و غرب آسیاست و رنگ آن سفید می باشد.

نسترن زرد، بومی کشورهای ایران و عراق است. این نوع رز والد رزهای زرد رنگ امروزی می باشد.

رز چینی China Rose ، که به رز مینیاتوری miniature roses معروف است بومی  کشورچین می باشد و در واقع از نظر اندازه با رزهای معمولی متفاوت می باشند. رز های امروزی خاصیت چهار فصل شکوفا شدن را بیشتر از رز چینی به ارث برده‌اند. همچنین رز گیگانتی، که در چین می روید و عطری به مانند چای دارد

رزهای باغی قدیمی:
از خصوصیات مهم رزهای باغی قدیمی، گرد بودن و زیاد بودن تعداد گلبرگ‌هاست. زمان گلدهی بیشتر رزهای باغی قدیمی تنها در فصل بهار است.
این گل ها علاوه بر رزهای خودرو شامل رزهایی می‌شوند که خاصیت چهار فصل بودن یا تکرار گلدهی را دارا هستند. از جمله مهمترین آنها عبارتند از رز دورگه پرپچوال، رز بوربون که از ترکیب طبیعی گل گلاب و رز چینی به وجود آمده و رز اگلندتریا که ویژگی آن معطر بودن برگ آن است.

رزهای باغی جدید:

رزهای باغی جدید هم خصوصیات چهار فصل بودن، شکل و رنگ رزهای چای و هم مقاوم بودن به سرما و بیماری که از ویژگی‌های رزهای دورگه پرپچوال را در خود جمع کرده‌است.
رزهای باغی جدید رنگ‌های بسیار متنوعی دارند که به همراه ارتفاع مناسب دمگل برای تهیه شاخه گل بریده بسیار مناسب هستند. از مهمترین گل های رز باغی جدید می توان به گل رز دورگه چای، فلوریبوندا ، رز مینیاتور و رز بالارونده اشاره کرد. تصور وجود این گل ها در یک سبد گل تبریک تولد می‌تواند شگفت‌انگیز باشد.

البته یکی از زیباترین انواع گل رز ، گل رز هلندی است .این گل، گلبرگ های مخملی تیره و شکوفه های بزرگی دارد و انواع آن شامل رنگ زرد،قرمز،صورتی،سفید، طلایی است. قطعا یک دسته گل رز هلندی صورتی یا سبد گل هدیه که ترکیبی از گل رز هلندی هفت رنگ می باشد، هر سلیقه ای را راضی می کند. فروشگاه گل و گیاه باختر، این تضمین را به شما می‌دهد که تازه‌ترین و بهترین گل‌‌ها را با حفظ کیفیت بالا، برای شما یا شخص مورد نظرتان ارسال کند.
حتی در صورتی که باکس گل رز هلندی انتخاب شما باشد، می‌توانیم آن را همراه متن دلخواهتان از طرف شما ارسال کنیم. در گل باختر سعی شده، قیمت گل رز هلندی در گونه ها،رنگ‌های متنوع وکیفیت بالا همراه با گلدان مناسب آنها با قیمت معقول نسبت به بازار، برای شما تهیه گردد.

گل رز جاودان ( رز جاویدان )

زمانی که گل ها به رشد خوب و عالی رسیدند با تعویض شیره گل با مواد گلیسیرین و دیگر روغن ها فرایند رشد رز تثبیت می شود. متاسفانه گل‌های طبیعی بعد از چند روز پژمرده می‌شوند اما رز جاویدان ، تا سالها (معمولا تا 5 سال) بدون نیاز به آبیاری، برای شما باقی می ماند. گل رز هلندی از جمله رزهایی است که به علت مقاومت بالا و ساقه های ضخیم، برای رز جاودان مورد استفاده قرار می گیرد.
اگر در جستجوی گل برای هدیه هستید، هدیه گل رز جاودان می تواند هدیه ای ماندگار برای یک شخص خاص درزندگیتان باشد. باکس گل رز جاودان می تواند برای مناسبت های خاص به عنوان یک باکس گل رز لاکچری، استفاده شود.
با خرید گل رز جاودان هفت رنگ موجود در فروشگاه باختر در جعبه ها و باکس های زیبا، شیک و با کیفیت بالا که با یک ارسال VIP زیر 3 ساعت به دستتان می رسد، می توانید لبخندی دلنشین را به طرف مقابل هدیه کنید. این رزها طبیعی بوده و اندازه‌ی آن‌ها دقیقا با عکس یکسان است. آسوده خاطر باشید که سفارش شما آسیب نمی‌بیند و با حالت طبیعی زیبایی محصول به دست شما یا عزیزانتان می‌رسد.

خواصی که گل رز را به ملکه گل ها تبدیل کرده است

مصارف غیر خوراکی:

  • رز، ملکه اسانس ها
    از هر ۱۰۰ کیلو شاخه گل رز تنها ۸–۳ گرم اسانس استخراج می‌شود. اسانس رز، احساسات منفی را تعدیل کرده و باعث به وجود آمدن آرامش روانی می‌شود. هر گرم اسانس گل رز به‌طور تقریبی معادل یک گرم طلا دربازار جهانی قیمت دارد. می‌توانید با هدیه گل رز یا تهیه یک باکس گل رز لاکچری در انواع مناسبت‌ها، دیگران را از عطر سرمست کننده آن بهره‌مند کنید.
  • اثرات خارق العاده برای داشتن پوستی سالم
    آب گل رز و یا عصاره آن بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک و درمان آن با قدرت جذب بالا در پوست است و همچنین التهاب پوست و جوش صورت را بهبود می‌بخشد و با مرطوب کنندگی بالا در جوانسازی پوست مؤثر است. از همینجا می‌توان فهمید که بهترین گل برای هدیه به خانمها گل رز می باشد، گلی که میتواند همه جوره نیازهای پوستی آنها را پاسخ دهد.

مصارف خوراکی:
در ایران گلبرگ‌های رز برای تهیه مربای خانگی بکار می‌روند. همچنین گلاب به‌طور معمول در برخی از خوراک‌های ایرانی به عنوان یکی از مواد داخل پلو و به‌خصوص در شیرینی‌جات و دسرهای ایرانی بکار برده می‌شود.
میوه گل‌سرخ در طول جنگ جهانی دوم به عنوان منبعی برای تهیه ویتامین سی مورد توجه مردم انگلستان قرار گرفت. شربت میوه گل‌سرخ علاوه بر اینکه ۲۰ برابر بیشتر از پرتقال حاوی ویتامین سی است دارای ویتامین آ نیز هست.
چای گل‌سرخ به دو روش بکار بردن میوه یا گلبرگ‌های خشک شده تهیه می‌شود. در جنوب کشور چین استفاده از گلبرگ‌های خشک شده گل رز قرمز در تهیه چای از دوران باستان رواج داشته‌است. چرا که نوشیدن این چای با داشتن خاصیت آنتی اکسیدان و مقادیر بالای ویتامین ای، کلسیم و آهن در بهبود عملکرد دستگاه گوارش، مشکلات مرتبط با خواب و بیماری های قلبی جواب خود را پس داده است.

معرفی گل رز و عکس گل رز نماد چیست؟(نماد انواع رنگ های رز)

گل رز نماد چیست؟ ( نماد انواع رنگ های رز )

در قسمت معرفی گل رز به صورت مختصر درباره معانی آن در فرهنگ های مختلف صحبت کردیم اگر به دنبال یافتن معانی گل رز هستید، بدانید گل رز به طور گسترده در سراسر جهان به عنوان نماد عشق، محبت و صمیمیت قلبی است. البته که گل رز قرمز عشق آتشین را نشان می‌دهد اما باید بدانید رنگ های دیگر گل رز می‌توانند می‌تواند معانی بسیار دیگر را نیز در خود داشته باشند. با دانستن نمادهای متفاوت گل رز می‌توانید یک باکس گل رز را برای هر سلیقه ای و در هر مناسبتی که فکرش را کنید، به کار ببرید.

گل رز قرمز و صورتی

به طورمثال یک سبد گل رز قرمز پررنگ، نمادی برای بیان عشق و علاقه شدید است و برای قدردانی بابت عمق رابطه استفاده می‌شود؛ در حالی که گل رز صورتی بیانگر عشقی تازه و رابطه ای نوپاست. گل رز صورتی خیلی کم رنگ، هم برای بیان احساس مادرانه استفاده می‌شود. باکس گل مادر دقیقا همان چیزی است که میتوانید در باختر به آن فکر کنید. حتی تصور دسته گل رز قرمز در یک گلدان شیشه‌ای هم می‌تواند تمام احساس شما را بیان کند.
پس این بار که خواستید با باکس گل رز ولنتاین، عشق و علاقه خود را بیان کنید، با استفاده از رنگ و پیام مخصوص هر گل، لایه‌های تازه و عمیق‌تری به انتخاب خود بدهید و آن را به یک هدیه خاص و منحصر به فرد تبدیل کنید.

گل رز سفید
رز سفید، نمادی برای گرامیداشت یک رابطه خوب و سازنده بین دو نفر است. پس می‌توانید آن را به دوستان و خانواده خود هم هدیه دهید. سفید بیانگر خلوص و پاکی هم هست. مثلا اگر به دنبال سبد گل تولد نوزاد یا باکس گل هدیه کوچک زیبا هستید، یک باکس گل رز سفید انتخاب خوبی است.
همچنین اگر می خواهید گل ترحیم خریداری کنید و در مراسم های تسلیت و ختم هدیه دهید، انتخاب پایه گل و تاج گل ترحیم که از گل های رز سفید و گل آنتوریوم سفید در دیزاین آن استفاده شده است، یک انتخاب مناسب می باشد چرا که یکی از کاربردهای رز سفید در مراسم های ترحیم و تسلیت است و به عنوان نمادی برای احترام به طرف مقابل می باشد.
گل رز آبی و بنفش
علی رغم این واقعیت که تمام رزهای آبی و بنفش موجود در بازار، رنگ شده اند. باید بدانید، گل رز آبی معانی جالبی دارد، مثل اشرافیت و اصالت سلطنتی، ممکن کردن غیرممکن‌ها و کمیاب بودن. به همین علت گل رز آبی همیشه در سبد گل عروس یا سبد گل بله برون عشوه گری خاصی می کند.
همچنین یک از کاربردهای رز آبی، برای روز پدر می باشد. انتخاب یک باکس گل مردانه که با گل رز هلندی آبی گل آرایی شده، انتخاب هوشمندانه ای خواهد بود.
گل رز زرد و نارنجی
این همان رنگی است که بیانگر دوستی و رفاقت است و در انواع دسته گل تولد برای هدیه دادن به دوستانتان مناسب است.. پس اگر می‌خواهید با یک باکس گل رز کوچک به عنوان هدیه دوست خود را خوشحال، و یا اعضای خانواده خود را غافلگیر کنید، گل رز زرد یا نارنجی بهترین رنگ‌ها هستند.

گل رز سیاه

گل رز مشکی جذاب یکی از کمیاب ترین گل ها است و براحتی در همه جا پیدا نمی شود. گل های رز مشکی اصالتاً مربوط به یکی از روستاهای ترکیه است و گل دهی این گل تنها یک بار در عمر می باشد.

بنر خرید همه محصولات فروشگاه گل و گیاه باختر

نتیجه گیری

در قسمت اول این مقاله سعی کردیم به معرفی گل رز بپردازیم تا اطلاعاتی در خصوص گیاه گل رز با نگاهی به کاربردهای گوناگون و انواع گل رز به همراه شناخت کاملی از رنگ ها، نماده ها و معانی متناسب با آن به شما بدهیم.مثلا اگر قصد خرید باکس گل تولد یا باکس گل مادر را داشته باشید و یا به دنبال گل هدیه دادن به عشق خود هستید می توانید با شناخت بهتری منظور خود را به دیگران برسانید و با انتخاب هدیه گل رز مناسب او را خوشحال کنید. فروشگاه گل و گیاه باختر به عنوان گل فروشی غرب تهران در دو شعبه پونک و سعادت آباد این امکان را برای شما فراهم می کند که با ارسال فوری کمتر از 3 ساعت تازه ترین گلها را به دست شما یا عزیزانتان برساند.

 اگر تا اینجا، که در مورد معرفی گل رز، انواع گل رز و نماد های آن صحبت شد سوالی دارید حتما در قسمت کامنت های پایین همین مقاله از ما بپرسید.کارشناسان گل باختر پاسخگوی تمام سوالات شما هستند…

راهنمایی : اگر نیاز به مشاوره تخصصی درباره پرورش گیاه رز خود یا نیاز به راهنمایی برای خرید بهترین گل برای هدیه دارید، می‌توانید سوالات خود را از طریق سیستم چت پشتیبانی آنلاین از کارشناسان گل باختر بپرسید.

نویسنده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *