نگهداری گل و گیاه, مجله گل باختر

نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان

نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان

مراحل نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان

راهنمای مطالعه: نمایش

تا حالا شده که بخواهید یک گل یا گیاه آپارتمانی را در دکوراسیون منزل خود جا بدهید، اما از نحوه مراقبت و نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان یا فصل تابستان نگران باشید؟

زمستان با وجود سرمای شدید و کاهش نور محیط، به یک چالش بزرگ برای نگهداری گیاهان آپارتمانی تبدیل می‌شود. اما با اطلاعات صحیح و مراقبت‌های مناسب، می‌توانید گیاهان خود را در این فصل سخت زنده نگه دارید. در ادامه، به توصیه‌ها و راهکارهایی برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان پرداخته خواهد شد.

در فصل زمستان که زمان استراحت گیاه شماست، گیاهان آپارتمانی گلدار یا حتی گیاهان آپارتمانی بدون گل تحت تأثیر چندین عامل استرس زا قرار می گیرند. از جمله:

  • دما، که به طور پیوسته نوسان پیدا می کند
  • کاهش رطوبت
  • نور کم، کوتاه تر شدن ساعات روز در فصل زمستان میزان نور دریافتی گیاهان را کاهش می دهد
  • حالت خواب گیاهان یا رشد کمتر آن ها
  • نیاز کمتر گیاهان به آب دهی

در نتیجه برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان

  • آن ها را کمتر آبیاری کنید، فقط زمانی که خاک گلدان گیاهان آپارتمانی شما خشک شود.
  • گیاهان آپارتمانی را به منبع نور نزدیکتر کنید.
  • کوددهی را می توانید کمتر و یا حتی متوقف کنید چرا که به آن نیازی ندارند.
  • گیاهان آپارتمانی را از هوای خیلی سرد (هوای آزاد یا جریان کنار پنجره) وهمچنین منابع خیلی گرم (شوفاژ یا بخاری) دور نگه دارید.
  • از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید.
این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن %D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D8%AF-%D9%87%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%AF%D9%84-%D9%88-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B1-copy.webp است

نحوه نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان بر اساس نیاز های هر کدام از آن ها می تواند متفاوت باشد. بنابراین قبل از آوردن گیاهان خود به داخل منزل در فصل زمستان، کمی در مورد ویژگی ها ونیاز های آن ها تحقیق کنید.
ما در این مقاله نگرانی شما را رفع خواهیم کرد و در مورد نحوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان توضیح خواهیم داد. پس در ادامه با مجله گل باختر همراه باشید و در صورت نیاز به راهنمایی درباره نحوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی حتما در قسمت کامنت ها از ما بپرسید…

راهنمایی: اگر می خواهید با نحوه نگهداری از گیاهان آپارتماني در منزل بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می کنیم مقاله چگونه از گیاهان آپارتمانی مراقبت کنیم؟ همراه با ویدیویی آموزشی آن را نگاه کنید.

اما به طور کلی در مورد نحوه نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان باید این موارد را مد نظر داشته باشیم:

آبیاری گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان چگونه است؟

آبیاری گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان چگونه است؟

اکثر گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان به آب کمتری نیاز دارند، زیرا رشد آنها نسبت به دیگر فصول سال کندتر است وحتی برخی از آنها به خواب می روند. آبیاری بیش از حد می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود.
با آب سر گیاهان آپارتمانی خود را آبیاری نکنید، چرا که دمای آب باید با دمای محیط به یک اندازه باشد تا به گیاهان آسیبی نرسد. همچنین باتوجه به اینکه در پاییز و زمستان رطوبت هوا بیشتر است، پس تعداد دفعات اسپری کردن آب روی برگ گیاهان را کمتر کنید.

  • چطور می توان رطوبت مورد نیاز گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان را تامین کرد؟

رطوبت هم یک عامل مهم برای مراقبت و نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان می باشد، که باید به آن توجه ویژه داشت. در فصل زمستان، رطوبت کم می تواند برای گیاهان آپارتمانی مشکل ساز باشد. می توانید از دستگاه رطوبت ساز برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاهان خود استفاده کنید.همچنین ایجاد جزیره بهترین راه برای تامین رطوبت گیاهان در این فصل است که در ویدیو این مورد رو کامل توضیح دادیم.

دمای مناسب برای گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان چقدر است؟

دمای مناسب برای گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان چقدر است؟

گیاهان خود را از هوای سرد وهمینطور منابع گرما مانند شوفاژ، بخاری، وشومینه دور نگه دارید. بازه ی دمایی مناسب برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان 18 تا 24 است.

چگونه نور مناسب برای گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان را تامین کنیم؟

چگونه نور مناسب برای گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان را تامین کنیم؟

در طول زمستان، گیاهان آپارتمانی نور خورشید کمتری دریافت می کنند، برای رفع این مشکل روشن ترین مکان منزل را برای گیاهان خود انتخاب کنید، مثلا کنار پنجره ای که رو به جنوب یا غرب است.

گلدان گیاهان آپارتمانی چه ویژگی باید داشته باشد؟

گلدان مناسب برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان، گلدانی است که به طرز مناسبی کف آن سوراخ شده باشد وآب های اضافی موجود درخاک را به بیرون هدایت کند. در فصل زمستان از تعویض گلدان بپرهیزید و این کار را به فصل بهار موکول کنید.

کوددهی گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان امکان پذیر است؟

•	کوددهی گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان امکان پذیر است

در فصل زمستان، گل و گیاه آپارتمانی به هیچ کودی نیاز ندارند، زیرا به طور فعال رشد نمی کنند. زمان مناسب برای کوددهی گیاهان آپارتمانی شما نزدیک به بهار است که گیاهان شروع به رشد می کنند.

  • خاک گیاهان آپارتمانی چه ویژگی باید داشته باشد؟

از خاکی استفاده شود که چسبنده نباشد و آب را به مدت طولانی در خود نگه ندارد، چرا که باعث پوسیدگی ریشه می شود.

در ادامه، 10 گیاه آپارتمانی مقاوم در فصل زمستان را نام خواهیم برد و نیاز های آن ها را دقیقتر بررسی خواهیم گرد.

در صورتی که تمایل به خرید گلدان برای منزل خود دارید می توانید از قسمت انواع گلدان، محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین خریداری کنید یا اگر برای خرید گلدان مناسب گیاه خود نیاز به راهنمایی دارید: مثلا اگر به دنبال خرید گلدان سفالی یا خرید گلدان سرامیکی برای گیاهان گلدار آپارتمانی و یا برای انواع گیاهان آپارتمانی خود هستید می توانید با کارشناسان گل باختر از سیستم چت آنلاین در تماس باشید تا بتوانید بهترین گلدان گل و گیاه را برای منزل خود انتخاب کنید.

انواع گیاهان آپارتمانی مقاوم در فصل زمستان

1.گیاه آپارتمانی آگلونما ( Chinese evergreen / Aglaonema modestum )

نگهداری گیاه آپارتمانی آگلونما
گیاه آپارتمانی آگلونما، یک گیاه آپارتمانی گلدار و چند ساله است که هم در فضای با نور زیاد می تواند دوام بیاورد و هم در نور کمتر. در فصل زمستان آبیاری گیاه آپارتمانی آگلونما را به حداقل برسانید. و همانطور که در بخش سوالات متداول شما، آمده است، برای تشخیص زمان آبیاری از روش سیخ چوبی یا انگشت استفاده کنید. خاک این گیاه باید ph اسیدی داشته باشد و زهکشی آن نیز بالا باشد. اگر حیوان خانگی دارید مراقب باشید، زیرا این گیاه برای سگ و گربه سمی است.

2.گیاه آپارتمانی زاموفیلیا (Zamioculcas zamiifolia/ ZZ Plant)

نگهداری زاموفیلیا

گیاه آپارتمانی زاموفیلیا جزو گیاهان آپارتمانی گلدار دسته بندی می شود، و زمان مناسب گلدهی آن فصل بهار است. نیاز به نور غیر مستقیم دارد. خاک مناسب گیاه آپارتمانی زاموفیلیا خاکی با زهکشی مناسب و با ph اسیدی یا خنثی باید باشد. این گیاه برای حیوانات و انسان سمی است، پس آن را در جای مناسب از منزل و دور از دسترس حیوان خانگی و همچنین کودک خود قرار دهید. در نهایت ارتفاع این گیاه به 70 سانتیمتر خواهد رسید.

3.گیاه آپارتمانی سانسوریا (Sanseviera/ Snake Plant)

نگهداری گیاه آپارتمانی سانسوریا

گیاه آپارتمانی سانسوریا، گیاه آپارتمانی بدون گل است که خاک با زهکشی خوب را ترجیح می دهد. این گیاه در دمای گرمتر بیشتر دوام می آورد و دمای زیر 10 درجه آن را اذیت می کند. دمای مناسب گیاه آپارتمانی سانسوریا بین 21 تا 32 درجه سانتیگراد است. آبیاری آن بهتر است ماهانه باشد مگر اینکه خاک گلدان آن کاملا خشک شده باشد

4.گیاه کاکتوس کریسمس (Christmas Cactus)

نگهداری گیاه کاکتوس کریسمس

اگرچه گیاه کاکتوس کریسمس، از خانواده کاکتوس ها هستند، اما اصلا در هوای خشک و بیابانی دوام نمی آورند و بسیار رطوبت دوست هستند. این گیاه نیاز به فضای روشن و  نور غیرمستقیم دارد، پس نزدیک به پنجره جنوبی یا غربی، مکان مناسبی برای قرار دادن این گیاه است، اما مطمئن شوید که یک پرده از تابش نور مستقیم خورشید به این گیاه مانع شود چون گلهای این گیاه را می سوزاند. دمای مناسب گیاه کاکتوس کریسمس در طول روز 18 تا  درجه سانتیگراد 23 است و در طول شب13 تا 18.

5.گیاهان آپارتمانی ساکولنت ها (Succulents)

نگهداری گیاه ساکولنت

گیاه آپارتمانی ساکولنت دارای دو گروه هستند: یک گروه که سرما دوست هستند و گروهی که نمی توانند سرمای فصل زمستان را تاب بیاورند و باید برای بقای عمرشان آن ها را به داخل منزل انتقال داد. در این بخش در مورد گروه دوم صحبت خواهیم کرد.
این نوع از ساکولنت ها نیاز به 8 ساعت نور کافی اما غیر مستقیم آفتاب دارند. اگر در محلی که زندگی می کنید بیشتر روز های سال ابری است، می توانید از نور مصنوعی استفاده کنید. ساکولنت ها در فصل زمستان غیرفعال هستند و نیاز به آب زیادی ندارد.

6.گل ارکیده (Moth Orchid)

نگهداری گل ارکیده

گل ارکیده یک گیاه آپارتمانی گلدار و نسبتا مقاومی می باشد است و اگر شرایط رشد و نگهداری مناسب را برای آن در فصل زمستان فراهم کنید، گل هایی با رنگ های قرمز، نارنجی، سبز، بنفش، صورتی، سفید و زرد دارد. تعداد آبیاری این گیاه در فصل زمستان یک بار در هفته است و به رطوبتی بین 40% تا 70 % نیاز دارد. خاک آن باید زهکشی بالایی داشته باشد و اصطلاحا سبک باشد. گل ارکیده نیاز به فضایی روشن دارد، اما نور مستقیم، گل های آن را می سوزاند. دمای مناسب برای گل ارکیده 10 تا 32 درجه سانتیگراد است.

7.گیاه آپارتمانی برگ انجیری/ فیکوس لیراتا (Fiddle Leaf Fig Tree)

نگهداری گیاه آپارتمانی برگ انجیری

گیاه آپارتمانی برگ انجیری هم در فصل زمستان رشد کمتری می کند و به مراقبت کمتری نیاز دارد. در این فصل از تعویض گلدان آن بپرهیزید. در آبیاری آن زیاده روی نکنید و به خاک گلدان آن کود اضافه نکنید. این گیاه بدون گل به نور زیاد اما غیر مستقیم نیاز دارد. و دمای مناسب آن بین 18 تا 23 درجه سانتیگراد است. بهتر است که رطوبت و دمای محیط زندگی این گیاه دچار تغییر ناگهانی نشود.

8.گیاه آپارتمانی آلوئه ورا (Aloe)

نگهداری گیاه آپارتمانی آلوئه ورا

گیاه آپارتمانی آلوئه ورا، گیاهی گلداراست که علاوه بر استفاده از زیبایی آن، مصارف دارویی نیز دارد. این گیاه که بیشتر در فصل تابستان گل می دهد، به نور زیادی احتیاج دارد پس در روشن ترین نقطه منزل خود آن را قرار دهید. چیزی که گیاه آپارتمانی آلوئه ورا از آن متنفر است خاک چسبناک و نمدار است. پس هم از زهکشی مناسب خاک مطمئن شوید و هم از گلدان مناسب آن.

9.کاکتوس ها و گیاهان بیابانی (Cacti and Desert Plants)

نگهداری کاکتوس ها و گیاهان بیابانی

کاکتوس ها، گیاهان آپارتمانی مقاومی هستند که به نور زیاد و رطوبت کمی نیاز دارند. آب فراوانی نباید به آن ها داده شود. سطح خاک گلدان کاکتوس ها را با سنگ های کوچک بپوشانید که از ریشه گیاه در برابر سرما محافظت کند.

10.گیاه آپارتمانی یوکا (Yucca)

نگهداری گیاه یوکا

گیاه آپارتمانی یوکا، یک گیاه آپارتمانی مقاوم در فصل زمستان است که در صورتی که نور کافی به آن برسانید در اکثر آب و هواها دوام می آورد. اما بهتر است که محل نگهداری گیاه آپارتمانی یوکا رطوبت کمتری داشته باشد و در آبیاری آن زیاده روی نشود.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن %D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D8%AF-%D9%87%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%AF%D9%84-%D9%88-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B1-copy.webp است

نتیجه گیری نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان

در آخر دوباره یادآور می شویم که، نحوه مراقبت و نگهداری گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان با مراقبت از این گیاهان در فصل تابستان متفاوت است؛ چرا که• میزان نور دریافتی گیاهان آپارتمانی متفاوت است.

  • میزان رطوبت موجود در هوا کمتر است.
  • نیاز گیاهان به آبیاری کمتر است.
  • دمای محیط نگهداری گیاهان آپارتمانی نوسان زیادی دارد.
  • نیاز به کود کمتری دارند و یا اصلا نیازی ندارند.

با آموزش دیدن در مورد نحوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان، می توان استرس گیاهان خود را کم کرد و در نتیجه در فصل زمستان هم گیاهانی شاداب تری داشت تا اینکه به فصل بهار، فصل رشد و زایش گیاهان نزدیک شویم. در صورتی که سوالی در مورد نحوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی خود در فصل زمستان داشتید، می توانید در قسمت دیدگاه از کارشناسان ما بپرسید.

نویسنده
 
سوالات متداول مشتریان درباره نحوه نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان

1) چطور متوجه شویم که گیاه آپارتمانی ما نیاز به آبیاری دارد؟

در طول ماه های زمستان، سطح خاک گلدان سریعتر خشک می شود، اما این بدان معنا نیست که گیاه به آب نیاز دارد. سعی کنید از انگشت خود برای تعیین نیاز گیاه به آبیاری استفاده کنید؛ بدین صورت که انگشت خودر ا تا یک بند وارد خاک کنید، اگر زیر خاک هم خشک بود گیاه نیاز به آبیاری دارد؛ ویا سیخ چوبی هم می تواند گزینه ی خوبی باشد. سپس سیخ چوبی را وارد خاک کنید، اگر مقداری خاک به سیخ چسبیده بود، پس خاک نیازی به آبیاری ندارد.

2) آب لوله کشی برای گیاه آپارتمانی ما مناسب است؟

قبل از آبیاری گیاهان آپارتمانی، اجازه دهید آب لوله کشی چند ساعت بماند تا کلر آن از بین برود تا به ریشه گیاه ضربه وارد نشود.

3) در صورتی که دستگاه رطوبت ساز در دسترس نداشته باشیم، چطور رطوبت مناسب گیاه را تامین کنیم؟

اگر دستگاه رطوبت ساز در اختیار نداشتید، گیاهان آپارتمانی خود را بر اساس میزان شباهتشان به یکدیگر گروه بندی کنید وهر گروه را در سینی پر از آب قرار دهید و برای اینکه گلدان گل طبیعی شما مستقیما در آب قرار نگیرد، کف سینی را پر از سنگ ریزه کنید و بعد گلدان ها را روی سنگ ریزه ها قرار دهید. این کار (یعنی ایجاد جزیره) کمک می کند ریشه گیاه نپوسد و آب آن به خوبی تامین شود.
غبارپاشی در خانه هم روش خوبی است که در طول روز باید چند بار انجام شود. اما باید توجه داشت که این روش فقط مناسب فصل زمستان است. در فصل تابستان که رطوبت بیشتر است، ممکن است باعث بروز مشکلات قارچی برای گیاه شما شود.

4) در صورت نبود امکان گذاشتن گلدان گیاه آپارتمانی خود در کنار پنجره رو به جنوب یا غرب، چه کار باید کنیم؟

در صورت نبود چنین امکانی می توان از نور مصنوعی (فلوروسنت) استفاده کرد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که بعضی از انواع گیاهان آپارتمانی را نمیتوان در معرض نور فلوروسنت قرار داد، پس اول باید در مورد این خصوصیت گیاه مورد نظر تحقیق کنید و نکته دیگر اینکه، برای هر گیاه باید یک لامپ فلوروسنت قرار دهید.

5) آیا جنس یا سایز گلدان آپارتمانی در نحوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان تاثیر دارد؟

قطعا بله، برای بعضی از گیاهان آپارتمانی ، گلدان سرامیکی و برای بعضی گلدان سفالی بهتر است.
برای بعضی از گیاهان نیز أصلا نباید گلدان آپارتمانی بزرگی استفاده شود. در این مورد کارشناسان گل باختر شما را راهنمایی خواهند کرد. تنها لازم است در قسمت دیدگاه، سوال خود را بپرسید.

6) گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما برای داخل خانه کدامند؟

گیاهانی آپارتمانی مثل برگ انجیری، آلوئه ورا، بعضی از ساکولنت ها، بنت قنسول، زاموفیلیا، سانسوریا، ارکیده سیمبیدیوم، آنتوریوم برای داخل خانه کاملا مناسب هستند.

7) گیاهان بالکنی مقاوم به سرما چه گیاهانی هستند؟

گل کوکب، گل یشم، گل داوودی و شمعدانی، گل کاغذی، گل یخ، گیاه پیچک، بگونیا، سوسن چشم سیاه، گب شاه پسند، گیاه برفی، گل زعفران یا گیاه زمستانی کالانکوئه که هم برای داخل و هم خارج خونه اتون کاملا مناسبه

8) گیاهان رونده همیشه سبز مقاوم به سرما کدام گیاهان هستند؟

پیچک، پاپیتال و پیچ امین الدوله گیاه همیشه سبز رونده است این گیاه مقاومت بسیار بالایی دارد و به راحتی می‌توان این گیاه را در محیط های بسیار سرد نگهداری کرد.

9) گیاهان مقاوم به سرما برای راه پله کدامند؟

فیلودندرون، پتوس، پبچک و زاموفیلیا از جمله گیاهان مقاوم به سرما هستند که می‌توان آن ها را در راه پله نگهداری کرد.

10) گل هایی که در فصل سرد سال (زمستان ) گلدهی می کنند کدامند؟

اطلسی درختی،بنت قنسول (کریسمس) ماگنولیا بنفش و گل یخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من