چگونه گل را تازه نگه داریم؟

راهنمای مطالعه: نمایش

خرید گل طبیعی و تازه یا دریافت آن به صورت یک شاخه گل هدیه از جانب دوستان از جمله اتفاقاتی است که سبب بهتر شدن حال روحی در زندگی پر مشغله امروزی می شود. نگاه کردن به جعبه گل هدیه گرفته شده برای یک مناسبتی همچون سالگرد ازدواج،روز ولنتاین، روز مادر و… خاطرات خوش آن روز را زنده نگه می دارد به همین دلیل افراد بسیاری تلاش می کنند گل های طبیعی را برای مدت زمان طولانی تری تازه نگه دارند. اما برای نگهداری گل و تازه نگه داشتن گل طبیعی همانند نگهداری گیاهان آپارتمانی مستلزم اطلاع از یک سری نکات خرید و شرایط نگهداری می باشد.
در صورتی که قصد خرید گل طبیعی را دارید و یا می خواهید با نکاتی در ارتباط با تازه نگه داشتن گل طبیعی آشنا شوید با ما همراه باشید زیرا خواندن این مطلب از مجله گل و گیاه باختر به این سوالات پاسخ می دهد که اولا چگونه می توان گل تازه را در گل فروشی تشخیص داد و بهترین گل را انتخاب کرد و دوما، چگونه می توان تازگی گل را در خانه حفظ نمود.

همه محصولات فروشگاه گل و گیاه باختر copy

در ادامه این مطلب از فروشگاه گل و گیاه باختر نکاتی در ارتباط با خرید و نگهداری گل و گیاه تازه شرح داده شده است، با ما در مجله گل باختر همراه باشید و اگر سوالی پیرامون شرایط نگهداری گل، انتخاب و خرید گل تازه دارید در قسمت کامنت ها با ما درمیان بگذارید.

برای مطالعه بیشتر: راهنمای کامل خرید و نگهداری از گیاهان آپارتمانی در خانه و محل کار

روش ها و نکات مهم خرید گل تازه

نکات خرید گل تازه؟

1.قبل از خرید، نحوه نگهداری گل و گیاه مورد نظر را از مغازه دار بپرسید.

2.انتهای گلبرگ ها نباید خشک شده باشد.

3.گل باید فاقد لکه های قهوه ای رنگ باشد.

4.شاخه گل ها باید دارای ساقه های نمناک باشند.

5.انتخاب گل بر اساس فصل رویش و نوع اقلیم باید انجام شود.

علاوه بر موارد ذکر شده در فوق توجه به نکات زیر نیز می تواند شما را در خرید گل و گیاه تازه همچون خرید گل رز، خرید گل نرگس که از جمله گل های پر طرفدار محسوب می شوند یاری نماید.

گل های غنچه

6.گلها را به صورت غنچه بخرید.

خرید گلهای شاخه ای یا گلدان گل آپارتمانی به صورت غنچه سبب تازه ماندن گل و طولانی تر شدن عمر انها می شود. بخصوص در خرید شاخه گل های بریده شده که این مورد بسیار به تازه تر ماندن گل های شاخه بریده کمک می کند. همچنین این نکته در خرید دسته گل عروس نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

خرید گلهای شاخه ای یا گلدان گل آپارتمانی به صورت غنچه سبب تازه ماندن گل و طولانی تر شدن عمر انها می شود. بخصوص در خرید شاخه گل های بریده شده که این مورد بسیار به تازه تر ماندن گل های شاخه بریده کمک می کند.همچنین این نکته در خرید دسته گل عروس نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

7.در اولین فرصت ممکن گل را بخرید.

در صورتی که قصد خرید شاخه گل برای مناسبت های خاص به عنوان گل روز مادر، روز پدر و روز ولنتاین را دارید خرید گل را به انتهای روز موکول نکنید زیرا در ابتدای روز گل های تازه تری را می توانید بخرید.چرا که معمولا در انتهای روز گلهایی که از کیفیت پایین تری برخوردار هستند باقی می مانند.

8.شاخه گل هایی را بخرید که در مکان خنک نگهداری شده اند.

از عوامل تازه بودن گل، قبل و حتی بعد از خرید گل، توجه به محل نگهداری گل می باشد. نگهداری گل ها در مکان های خنک همچون یخچال های مخصوص تاثیر بسیاری در طول عمر آنها دارد. توصیه می شود در صورتی که گل ها را برای مراسم خاصی خریداری می نمایید تا زمان شروع مراسم آنها را در مکان خنک نگهداری کنید.

خرید آنلاین گل از گل باختر

9.خرید آنلاین گل و گیاه را امتحان کنید.

مهم ترین دلیل خرید آنلاین گل، وجود قیمت مقرون به صرفه تر گل فروشی آنلاین نسبت به گل فروشی های سنتی می باشد. علاوه بر این، فروشگاه های اینترنتی گل و گیاه تضمین کننده کیفیت گل خریداری شده نیز می باشند و همیشه میتوانید انواع گل هدیه مانند دسته گل رز، باکس گل، سبد گل و غیره را که از قیمت مقرون به صرفه تری برخوردار می باشند را با تخفیف ویژه انتخاب کنید. توصیه می شود قبل از سفارش در ارتباط با نحوه ارسال گل اطلاعات کسب نمایید.

ما در فروشگاه گل و گیاه باختر با فراهم کردن امکان خرید آنلاین گل و گیاهان آپارتمانی همراه با ارسال فوری زیر 3 ساعت در تهران، حمل گل ها را با کیفیت بیشتر و البته سریع تری برای تمام مشتریان خود به وجود آورده ایم تا خیال شما را از بابت ارسال به موقع گل های تازه و باکیفیت راحت کنیم.

10.گل را با توجه به فضای منزل خود خریداری نمایید.

در صورتی که گل مد نظر شما از جمله گیاهان آپارتمانی گلدار مانند گلدان گل ارکیده و یا گلدان گل آنتوریوم است قبل از خرید گلدان گل طبیعی به میزان نور و میزان فضای آزاد منزل خود توجه نمایید و با توجه به آن خرید خود را انجام دهید. زیرا در این صورت فرآیند نگهداری گل و گیاه به آسانی انجام خواهد شد. همچنین در صورت خرید شاخه گل تازه و طبیعی مثل شاخه گل رز یا شاخه گل آنتوریوم توصیه می شود رنگ آن را متناسب با محیط منزل و دکوراسیون انتخاب نمایید.

نکات مهم و شرایط نگهداری گل های شاخه ای (شاخه بریده) :

نکاتی که در ادامه بیان می شوند از جمله نکاتی است که رعایت آنها سبب تازه نگه داشتن گل طبیعی شده و عمر آنها را طولانی تر می کند.

1. بریدن انتهای شاخه گلها

بریدن انتهای شاخه گلها

زمانی که گل های شاخه ای از ساقه جدا می شوند منفذ های انتهای ساقه برای حفظ رطوبت بسته می شود به همین دلیل قبل از قرار دادن گل درون آب، حتما قسمت انتهایی ساقه را با زاویه 45 درجه ببرید تا جذب مواد غذایی و رطوبت به نحو احسنت انجام شود. این نکته از مهم ترین نکات در نگهداری گل شاخه ای می باشد.

2.گل ها باید درون گلدان پر از آب قرار گیرند.

آب گلدان گل

آب مناسب جهت قرارگیری شاخه های گل آب ولرم می باشد اما این آب باید در صورت کدر شدن تعویض گردد. دلیل این امر وجود باکتری در آب کدر شده می باشد. در صورتی که گل به صورت غنچه باشد باید هر روز آب گلدان گل عوض شود. به طور کلی به هر میزانی که تعداد دفعات تعویض آب بیشتر باشد گل شما دیر تر از بین می رود.

3.دما و نور محل قرار گیری گلدان شاخه گل

گل های شاخه بریده بر عکس گلهای آپارتمانی که در خاک نگهداری می شوند به دلیل جدا شدن از بوته اصلی نیازمند نور زیاد نیستد و نور غیر مستقیم برای آنها کافی می‌باشد. همچنین محل قرار کیری گلها باید خنک باشد و نباید آنها را در معرض گرما و یا باد قرار دهید. اگر گل ها را در فصل سرد سال خریداری می کنید نباید گل ها را در معرض سرما قرار دهید زیرا باعث ایجاد یخ‌زدگی و ایجاد لکه های قهوه ای روی گلبرگ های آن می شوید.

4. باکتری های آب را قبل از قرار دادن شاخه گل در آن از بین ببرید.

وجود باکتری در آب از عوامل خرابی و پژمردگی گل ها می باشد. به همین دلیل به ازای یک لیتر آب باید ¼ قاشق چایخوری مایع سفید کننده اضافه شود. این ترکیب باکتری های آب را از بین می برد و از اقدامات تاثیر گذار در نگهداری گل محسوب می شود.

5. مواد غذایی مورد نیاز گیاه را به آب اضافه نمایید.

برای اضافه نمودن مواد غذایی گل می توانید غذای گل را از گل فروشی تهیه نمایید در غیر این صورت نوشابه یا ترکیب سرکه سیب و شکر را به آب اضافه نمایید تا قند مورد نیاز گیاه تامین شود.

6. از تاف برای نگهداری گل استفاده کنید.

برای ثبات حالت گل می توانید به گلبرگ های آن تاف بزنید. به طور مثال می توانید پس از دریافت شاخه گل هدیه از تاف برای ثبات گلبرگ های آن استفاده کنید. این روش بسیار مناسب برای انواع جعبه گل هدیه و باکس گل هدیه می باشد.

7. گل های خراب را از گلدان گل خارج کنید.

در صورتی که دسته گلی را داخل گلدان قرار می دهید، گل های خراب و گلبرگ های زرد شده را از گل جدا کنید تا تازگی گل های دیگر حفظ شود. این مورد باید در باکس گل هدیه نیز مد نظر قرار داده شود.
به این نکته توجه فرمایید موارد گفته شده در فوق نکات کلی برای نگهداری گل های شاخه ای هستند اما برخی موارد در مورد نگهداری گل های مختلف فرق دارد.

به طور مثال در ادامه با توجه به این که خرید گل رز، نرگس و ارکیده به صورت تازه در ایران بسیار متداول است.به ذکر نکاتی خاص برای نگهداری این گل ها پرداخته ایم:

8. نکات نگهداری گل رز تازه

نکات تازه نگه داشتن گل رز

گل رز گلی است که فصول گرم سال رشد می کند به همین دلیل توصیه می شود در صورت خرید گل رز، نگهداری گل در آبی که، مقداری گرم تر از آب ولرم می باشد انجام گیرد. این آب باید یک روز در میان تعویض گردد. به این نکته توجه نمایید گل رز تازه به قند نیاز دارد به همین دلیل توصیه می شود برای نگهداری گل رز حتما از قند هایی همچون نوشابه و یا شکر استفاده کنید تا محل اتصال گلبرگ ها به ساقه نرم نشود. عموما گل رز یکی از صلی ترین چیدمان ها در گل های جام گل خواستگاری ، دسته گل روز سالگرد ازدواج و باکس گل ولنتاین می باشد و با رعایت نکات فوق می توانید این گل خاطره انگیز را برای مدت طولانی تری تازه نگهدارید.

 البته ذکر این نکته لازم است که گل رز انواع مختلفی همچون گل رز هلندی دارد. نکات گفته شده را می توان برای نگهداری تمامی انواع و اشکال این گل همچون خرید باکس گل رز و یا انواع جعبه گل هدیه استفاده نمود.

9.تازه نگه داشتن گل نرگس

نکات تازه نگه داشتن گل نرگس

به ظرف آب گل نرگس نیز همانند گل رز باید کمی نوشابه اضافه نمود. نکته دیگری که در ارتباط با نگهداری گل نرگس وجود دارد این است که آب گلدان گل نرگس باید هر سه روز در میان تعویض شود.

10. تازه نگه داشتن گل ارکیده

نکات تازه نگه داشتن گل ارکیده
گل ارکیده با توجه به این که در کشور های پر بارش رشد می کند نیازمند رطوبت بالا است به همین دلیل اگر شاخه گل بریده شده ارکیده را خریداری نموده اید یا به صورت دسته گل هدیه دریافت کرده اید بلافاصله درون آب قرار دهید. این مورد از نکات مهم در نگهداری گل ارکیده تازه می باشد.

در صورتی که گل ارکیده را به صورت گلدان گل طبیعی تهیه نموده اید توصیه می شود حتما از کود مناسب گلدان گل ارکیده در فرآیند نگهداری آن استفاده کنید و از قرار دادن در معرض تابش نور مستقیم خورشید جلوگیری نمایید. همچنین قرار دادن در دمای مناسب و خاک حاوی پوست گیاهان به عنوان بستر رشد گیاه از عوامل مهم در تازه ماندن گل ارکیده شما می باشد.

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که علاقه زیادی به خرید شاخه گل های طبیعی همچون رز، نرگس و ارکیده دارید توصیه می شود نکات نگهداری فوق را مد نظر قرار دهید تا گل شما عمر طولانی تری داشته باشد. همچنین برای اطلاع از قیمت شاخه گل رز ممتاز یا دیزاین این گل در باکس گل رز یا سبد گل رز و یا قیمت گل نرگس و سایر گل ها می توانید به فروشگاه گل باختر مراجعه نمایید.

علائم گل و گیاه پژمرده چیست؟

علائم گل پژمرده

نشانه های زیر از علائم گل و گیاهان پژمرده است که می بایست قبل از خرید گل و گیاه به آنها توجه نمود تا در دوران نگهداری گل و گیاه با مشکل مواجه نشویم:

  • ساقه های گیاه باید سبز و محکم باشد. ساقه نرم و یا ساقه ای که تغییر رنگ داده است نشان دهنده ناسالم بودن گل است.یادتان باشد که این مورد را حتما در خرید گل رز توجه کنید.
  • گلبرگ ها باید تازه باشند. وجود هر لکه ای بر روی گلبرگ ها نشان از عدم برش درست ساقه گل و پژمرده بودن گل است.
  • گل هایی که رنگ پریده هستند گل های پژمرده می باشند. به این نکته توجه کنید که شاید فرآیند پژمردگی را بتوان بهبود بخشید ولی نمی توان رنگ را به گلها برگرداند بنا بر این گلهای دارای رنگ های شاداب را بخرید.
  • برگ ها باید شاداب باشند. می توان گفت برگ ها اولین بخش از گیاه هستند که مسن بودن یا پژمردگی گل را نشان می دهند. اگر برگ ها دارای لکه های قهوه ای باشند گل تازه نیست و به دلیل آلودگی به باکتری پژمرده نیز می باشد و یا اگر برگ های گل سوراخ باشد باید گفت گل قبل از چینش آلوده به حشرات بوده که همین موضوع نشان دهنده کیفیت پایین گل است.
  • گل سالم دارای مرکز سفید است. بخش مرکزی گل را بررسی کنید مرکز گل نباید زرد یا قهوه ای رنگ باشد.
  • گل ها نباید دانه یا گرده داشته باشند. گل های دارای دانه یا گرده پس از تولید مثل بریده شده اند و دوران شکوفایی خود را از دست داده اند و سریع پژمرده خواهند شد.
  • گل ها را به صورت غنچه خریداری کنید. توجه کنید غنچه ها سفت باشند در صورت نرم بودن باید گفت که از کیفیت آنها کاسته شده است.
  • عدم تناسب گل با برگ ها. در صورتی که تعداد گل ها بسیار کمتر از برگ ها باشد نشان از عدم تغذیه درست گیاه است که موجب شده گیاه از کیفیت خوبی برخوردار نباشد.
  • وجود هر گونه لکه قهوه ای یا سفید رنگ. رشد کند گیاه و تغییر حالت برگ های آن نشان دهنده بیماری های گیاهی از جمله قارچ می باشد و توصیه می شود این مورد نه تنها در خرید گل بلکه در نگهداری گیاهان آپارتمانی گلدار نیز مورد توجه قرار گیرد.
  • اگر رشد فعال گیاه مدتی متوقف شده باشد، خرید گیاه توصیه نمی شود، به خصوص به صورت گلدان گل طبیعی. زیرا فرآیند نگهداری گل به خوبی انجام نشده است.
  • اگر گیاه دارای برگ های کوچک تر از سایز معمول آن باشد، می تواند نشان دهنده وجود ریشه گندیده در آن باشد.

عدم مشاهده نشانه های فوق تازه بودن گل را اثبات می کند. از موارد فوق می توان برای تشخیص بیماری و اقدام به درمان و نگهداری گیاهان آپارتمانی نیز استفاده نمود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله راهنمای کامل گیاهان آپارتمانی در مجله گل باختر مراجعه نمایید.

همه محصولات فروشگاه گل و گیاه باختر copy

 

نتیجه گیری

مطالبی که بیان شد راهنمای جامعی در ارتباط با خرید گل های تازه و نگهداری از آنها برای نگه داشتن تازگی گل ها بود. شما در ابتدا با نکات خرید و تشخیص گل تازه که از مهم ترین آنها محکم بودن انتهای گلبرگ ها، محکم بودن ساقه ها، خرید گل ها به صورت غنچه و سپس با نکات نگهداری گل ها برای تازه نگه داشتن گل طبیعی و گلدان گل آپارتمانی نیز آشنا شدید که از تاثیرگذار ترین آنها می توان به ریختن چند قطره مایع سفید کننده در آب گلدان گل های شاخه ای و یا تامین شکر مورد نیاز گلها بخصوص گل رز با نوشابه اشاره کرد. در انتها نیز علائم گل ناسالم و پژمرده بیان کردیم. همچون وجود لکه های سفید قهوه ای و مشکی و یا عدم ریشه زنی در آن

می توان گفت تمامی نکات گفته شده مهم هستند اما مهم ترین نکته، خرید گل از یک گل فروشی معتبر می باشد. اما به دلیل مشغله زیاد در اکثر مواقع مراجعه حضوری به این مراکز امکان پذیر نمی باشد به همین دلیل اکثر افرد اقدام به خرید آنلاین گل و گیاه می کنند.ما در فروشگاه گل و گیاه باختر ، انواع گل تازه را به صورت باکس گل، جعبه گل هدیه، سبد گل، تاج گل، جام گل برای تمام مناسبت ها با بهترین کیفیت در اختیار شما می گذاریم تا خیال شما را از بابت پیدا کردن و خرید گل تازه راحت کنیم.

در انتها پیشنهاد می کنیم سوالات متدوال مربوط به نگهداری گل و گیاه تازه را مطالعه کنید و اگر راهنمایی و پرسشی پیرامون این مطالب دارید، در قسمت کامنت ها حتما با ما در میان بگذارید.
ممنون از اینکه تا آخر این مقاله همراه ما بودید…

نویسنده

مهتاب جبلی

سوالات متداول

1.گل خواستگاری و عروسیم رو چطور تازه نگه دارم؟

می تونید گلتون رو داخل آب و بعدش درون یخچال قرار بدید تا موعد مراسم برسه بعد از مراسم بهش تاف بزنید و اون رو نزیک میوه ها قرارش ندید و اقدام به خشک کردنش کنید.

2.چطور گل های طبیعی مراسم تولدم رو تا موعد مراسم تازه نگه دارم؟

همه گل های طبیعی رو داخل آب قرار بدید.می تونید داخل آب نوشابه و وایتسک بریزید و در نهایت برای بیشتر تازه نگه داشتن گل تولد خودتون، اون رو داخل یخچال بزارید.

3.ماندگاری و تازگی شاخه گل های طبیعی رو چطور بیشتر کنیم؟

انتهای ساقه ها رو دو الی سه سانت با زاویه 45 درجه کوتاه کنید، برگ های زیر آب رو قطع کنید و گلها رو داخل گلدانی تمیز و آب بدون باکتری با دمای مناسب قرار بدید.

4.گل های شاخه ای چند روز در آب گلدان، تازه می مونن؟

در صورت رعایت تمامی نکات نگهداری گل ها، آنها به طور متوسط بین 3 الی 7 روز در آب، تازه و شاداب می مانند. اگر قصد دارید بیش از این مدت نگهشون دارید بهتره اون هارو خشک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *