روش نگهداری گل آنتوریوم در آپارتمان

راهنمای مطالعه: نمایش

نگهداری گل آنتوریوم به بهترین شکل ممکن، تنها از طریق شناخت آن به‌طور کامل امکان‌پذیر است؛ بنابراین اگر شما به خرید گل آنتوریوم علاقه یا قصد دارید این گیاه آپارتمانی را در منزل خود نگهداری کنید، حتما لازم است که پیش از آن با روش نگهداری گل آنتوریوم در آپارتمان آشنا شوید.این گیاه یک نوع گیاه گرمسیری محسوب می‌شود که به کشور گواتمالا و کوشاریکا تعلق دارد و ارتفاع آن به بیش از 30 تا 40 سانتی‌متر نیز می‌رسد.

اگر بخواهیم از شکل ظاهری این گیاه صحبت کنیم، باید بگوییم که دارای برگ‌های کمی پهن و به رنگ سبز تیره می باشد . گل‌های آنتوریوم به رنگ‌های قرمز، صورتی، زرد یا سفید در اواخر فصل بهار یا فصل تابستان خودشان را نشان می‌دهند.
نگهداری گل آنتوریوم در خانه برای بسیاری از افراد بسیار سخت به نظر می‌رسد، در حالی که اگر با تمام شرایط نگهداری آن مانند دما، رطوبت، خاک و آب مناسب و سبک و….. آشنا باشید، نحوه نگهداری آنتوریم دیگر برای شما سخت نخواهد بود.

اگر می خواهید در مورد آنتوریوم بیشتر بدانید پیشنهاد می کنیم در ابتدا مقاله معرفی گل آنتوریوم + تاریخچه، انواع و نماد که با ویدیو آموزشی می باشد را مطالعه کنید.

نکات مهم قبل از خرید گل آنتوریوم :

  • آنتوریوم جزو گیاهان آپارتمانی گلدار محسوب می شود و اگر می خواهید شاهد تماشای گلدهی آنتوریوم باشید حتما شرایط آبیاری کافی و مناسب و نور غیرمستقیم و زیاد را برای آن فراهم کنید.
  • معمولا ۶ ماه از زمان کاشت آنتوریوم در گلدان باید گذشته باشد تا شاهد گلدهی آنتوریوم باشیم.پس اگر هنور شروع به گلدهی نکرده است منتظر بمانید و شرایط مناسب محیطی را برای آن فراهم کنید.
  • از جایی آنتوریوم خود را خرید کنید که، دارای انواع مختلفی از گل آنتوریوم در رنگ های مختلف باشد تا بهتر بتوانید مقایسه کنید. از فروشنده بخواهید تا شرایط نگهداری گل آنتوریوم را برای شما به صورت کامل توضیح دهد و چه خوب است که بتوانید انواع کود، مواد مغذی، ملزومات گل و گیاه و حتی انواع گلدان مورد نیاز برای رشد بهتر گیاه را از همانجا تهیه کنید.
  • همه جای گلدان گل آنتوریوم را بررسی کنید. اگر با مشاهده ترک ها و شکستگی هایی در انتهای گلدان، این احتمال وجود دارد که ریشه گیاه آسیب دیده باشد، پس درمان گل آنتوریوم به سختی امکان پذیر می باشد و باید از خرید آن دوری کنید.
  • برای خرید گل آنتوریوم دقت کنید که هر ساقه آن حداقل دارای چهار برگ باشد، زیرا در این حالت رشد کافی خود را طی می کند و نگهداری از گل آنتوریوم برای شما ساده تر خواهد شد.
  • به غنچه های آن دقت کنید.وجود غنچه های بسته در گیاه نشان از قدرت گلدهی آن دارد و گیاه شما، باید دارای غنچه های بسته و باز باشد تا بتواند بهتر گلدهی کند.
همه محصولات فروشگاه گل و گیاه باختر copy

نگهداری گیاهان آپارتمانی گلدار از جمله گیاه آپارتمانی آنتوریوم نیازمند اطلاعاتی است که اگر آنها را به صورت کامل بدانید، از نگهداری گل آنتوریوم خود نهایت لذت را می برید، در این مطلب همه آنچه در مورد کاشت، شرایط و روش نگهداری گل آنتوریوم لازم است بدانید و بیماری هایی که ممکن است تهدیدکننده گیاه شما باشد، را به شما خواهیم گفت.پس اگر به دنبال خرید گلدان گل آنتوریوم هستید و می خواهید در مورد نحوه نگهداری آن اطلاعاتی بدست بیاورید پیشنهاد میکنیم در ادامه حتما با مجله گل باختر همراه ما باشید و اگر سوالی در ذهنتون بود در قسمت کامنت های پایین همین مقاله از ما بپرسید.

خاک آنتوریوم

مخلوط خاکی که برای این گیاه در نظر می‌گیرید باید خاک‌هایی دانه‌درشت همراه با خاصیت زهکشی بالا باشد. این مخلوط می‌تواند شامل 50% تورب، 50% ماسه یا 50% خاک برگ پوسیده باشد تا فضا برای کشت آن را به خوبی فراهم کند. ازجمله خاک‌هایی که برای رشد گیاه آنتوریوم مناسب می باشد، می‌توان به خاک ارکیده یا خاک بنفشه آفریقایی اشاره کرد.

اگر گل آنتوریوم شما یک‌ساله باشد، احتمالا ترکیب خاک دانه‌درشت را ترجیح می‌دهد که می‌توانید با فراهم کردن یک‌مشت زغال‌سنگ آکواریوم خرد شده، شن درشت رودخانه یا تکه‌های کوچک آجر خرد شده، فضایی مطلوب را برای نگهداری گل آنتوریوم فراهم کنید.

خرید گل‌های آپارتمانی از یک سری سختی‌ها و مراقبت‌ها برخوردار است که پیش از آن باید حتما اطلاعات خود را در این‌باره بیشتر کنید.ما در فروشگاه گل و گیاه باختر این امکان را فراهم کردیم تا با خیال راحت بتوانید خرید اینترنتی گل و گیاه دلخواه خود را با تحویل سریع و فوری کمتر از 3 ساعت تجربه کنید و در همه مراحل رشد تا تکثیر آنتوریوم در کنار شما هستیم و شما می توانید در قسمت پشتیبانی و چت آنلاین وب سایت و اپلیکیشن سوالات خودتان را از ما بپرسید.

نور مناسب برای گل آنتوریوم

این گیاه و مسلما هر گیاه دیگری برای داشتن رشد مطلوب، به نور مناسب نیاز دارد و این به این معنی نیست که باید گلدان گیاه را مستقیما در برابر نور خورشید قرار دهید؛ زیرا این کار تنها باعث از بین رفتن گیاه و سوختن برگ‌های آن می‌شود و به دنبال آن لکه‌هایی قهوه‌ای رنگ روی آن ایجاد می‌شود.

بهترین شرایط نگهداری گلدان گل آنتوریم صورتی یا دیگر رنگ‌های آن برای دریافت نور کافی و مناسب به این شکل است که آن را در فاصله‌ای 1.5 تا 2.4 متری از پنجره قرار دهید تا بتواند نور خورشید را به صورت غیرمستقیم دریافت کند.

شیوه صحیح آبیاری گل آنتوریوم

این گیاه در فصل‌هایی مانند بهار و تابستان به آبیاری بیشتری نیاز دارد. در این فصل‌های نام برده شده سعی کنید حتما خاک را به طور مداوم مرطوب نگه دارید اما در فصل زمستان بگذارید تا روی خاک کاملا خشک شود و بعد مجددا به آبیاری آن اقدام کنید.

گیاهان در آب و هوای گرم معمولا هر 2 یا 3 روز یک‌بار به آبیاری نیاز دارند و بیشتر از این مقدار نباید باشد؛ زیرا ریشه گیاهان قادر به جذب زیاد آب نیستند و برخلاف رشد مطلوب، دچار پوسیدگی و نابودی می‌شوند. نگهداری به درست‌ترین روش از این گیاه می‌توان تا حد زیادی جلوی بیماری‌های گل آنتوریوم را بگیرد.
اگر در طول مدت نگهداری گل آنتوریوم در خانه متوجه شدید که برگ‌هایی در حال زرد شدن و نه قهوه‌ای هستند، نشانه این است که گیاه دچار آب‌گرفتگی شده است و در این شرایط باید اجازه دهید تا روی سطح خاک کاملا خشک شود و مجددا اقدام به آبیاری آن کنید.

عکس روش مراقبت از گل آنتوریم

دمای مناسب برای رشد گل آنتوریوم

در هنگام خرید گل‌های آپارتمانی باید درباره دمای مناسب گلی که می‌خواهید خریداری کنید نیز اطلاعات لازم را داشته باشید. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، گیاه آنتوریوم متعلق به مناطق گرمسیر و مرطوب است و جزو گیاهان گلدانی مقاوم به سرما محسوب نمی‌شود؛ زیرا این گیاه در برابر هوای سرد بسیار حساس است. این گیاه در دمای 27 تا 32 درجه سانتی‌گراد بهترین رشد خود را دارد؛ ولی اگر نمی توانید این دما را در محیط خانه خود فراهم کنید، نیازی نیست نگران باشید، زیرا این گیاه در دمای بالای 15 درجه سانتی‌گراد نیز رشد می‌‌کند اما هر چه این دما بیشتر و گرم‌تر باشد، آنتوریوم رشد و گلدهی بهتری خواهد داشت.

باید حواستان به این موضوع باشد که در هنگام شب اگر دما از 4 یا 5 درجه سانتی‌گراد کمتر شود امکان دارد که برگ‌های گل آنتوریوم به تدریج زرد شوند و با کاهش رشد مواجه باشند و این گیاه در دمای صفر درجه سانتی‌گراد دوام نیاورده و می‌میرد.

با این حال نگه داشتن آن‌ها به طور مستقیم روبروی بخاری یا دریچه‌های گرمایش کار درستی نیست و باعث می‌شود که گیاه دچار سوختگی شود. بهترین دما در طول سال برای رشد این گیاه دمای 21 درجه سانتی‌گراد است و فقط لازم است تا چند هفته در فصل زمستان دما را 16 درجه سانتی‌گراد نگه دارید تا در فصل بهار به خوبی گل دهد. بهترین دما برای گلدهی این گیاه، 15 تا 20 درجه سانتی‌گراد است. از آنجایی که این گیاه جزو گیاهان گلدانی گلدار محسوب می‌شود و برای گلدهی و طول عمر بیشتر آن نیاز است که در یک گلدان سرامیکی یا گلدان سفالی نگهداری شود، بنابراین تلاش کردن برای گلدهی بهتر آن بسیار مهم است.

میزان رطوبت لازم برای رشد گیاه آنتوریوم

گیاه آنتوریم ازجمله گیاهانی است که به رطوبت بسیار علاقه دارد. رطوبت لازم برای رشد این گیاه 80% در اتاق یا بالاتر است و بهترین کار تقلید از محیط گرمسیر و مرطوب و زیستگاه این گیاه است تا بتواند رشدی عالی در محیط مرطوب داشته باشد.

اگر رطوبت خانه شما برای نگهداری گل آنتوریوم کم است؛ می‌توانید با استفاده از رطوبت ساز مصنوعی به راحتی این مشکل را برطرف کنید. یک سینی کوچک بردارید و کف آن را تعدادی سنگ‌ریزه بریزید و روی آن‌ها کمی آب بریزید و بعد گلدانتان را روی سنگ‌ریزه‌ها قرار دهید و حتما دقت کنید که انتهای گلدان در آب درون سینی، غرق آب نشده باشد. رعایت میزان رطوبت لازم برای رشد این گیاه در اصل یکی از نکات لازم برای نگهداری گل آنتوریوم در خانه به حساب می‌آید.
نگهداری گل آنتوریوم به حفظ رطوبت نیاز دارد اما یادتان باشد که خاک نباید به طور کامل خیس شود.

IMG 6461

شیوه کوددهی به گل آنتوریوم

اگر شما به تازگی اقدام به خرید گل‌های آپارتمانی آنتوریوم کرده‌اید و به تازگی آن را کاشته‌اید، تا چند ماه اول نیازی به کود دادن ندارید ولی بعد از این چند ماه برای رشد بهتر آنتوریوم لازم است که هر 2 هفته یک‌بار مخصوصا در فصل بهار و تابستان که فصل رشد و گلدهی این گیاه است، اقدام به کوددهی کنید.
برای کود دادن این گیاه می‌توانید از مواد طبیعی یا مصنوعی کم‌هزینه یا کود مخصوص آنتوریوم استفاده کنید. اگر در فصل تابستان با گل ندادن گیاه مواجه شدید، می‌توانید برای گلدهی آن از تقویت‌کننده مخصوص آنتوریوم استفاده کنید. برای نگهداری گل آنتوریوم باید بعد از مدت‌ها حتما کود مورد نیاز آن را تامین کنید.

کاشت گیاه آنتوریوم در گلدان

گلدانی که برای کاشت این گیاه در نظر گرفته‌اید را تا یک سوم آن با مخلوطی مناسب از خاک مورد نیاز گیاه پرکنید و سپس گیاه را درون آن بکارید. گلدانی که انتخاب می‌کنید نباید برای این گیاه خیلی بزرگ باشد، زیرا پوسیدگی و از بین رفتن ریشه‌های گیاه را در پی دارد و می‌تواند علت سوختگی برگ گل آنتوریوم باشد.
بهتر است که اطراف گیاه کاشته شده را با ترکیب خاک زیرش پر کنید و اگر از مخلوط گلدانی به همراه مواد ریز استفاده می‌کنید، یادتان باشد که حتما یک یا دولایه سنگ‌ریزه را در پایه ظرف بریزید تا مطمئن شوید خاصیت زهکشی آب انجام می‌شود.
رعایت کردن تمامی این نکات ذکر شده برای نگهداری گیاهان آپارتمانی بسیار لازم و ضروری است و می‌تواند افراد را به خرید گل‌های آپارتمانی تشویق کند.

نحوه تعویض کردن گلدان گل آنتوریوم

اگر با نشانه‌هایی مانند بیرون زدن ریشه‌ها از خاک، نشست کردن خاک، رشد نکردن طولانی مدت گیاه، بی‌حال بودن گل آنتوریوم مواجه شدید، بدانید که زمان تعویض گلدان فرا رسیده است.

ریشه‌های این گیاه به دلیل گوشتی بودن رشد بسیار سریعی دارند و زودتر به فضا احتیاج پیدا می‌کنند و باید بدانید که مناسب‌ترین زمان برای تعویض گلدان بعد از گذشتن فصل زمستان و فصل گلدهی گیاه است. در زمان تعویض گلدان حتما دقت کنید که گلدان جدید دارای زهکشی مناسب باشد.
آشنا بودن با روش نگهداری گل آنتوریوم در آپارتمان تا حد زیادی به شما کمک می‌کند تا بتوانید سلامت گیاه را تامین کنید.

رشد و تکثیر گل آنتوریوم

روش‌های مختلفی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که عبارت‌اند از قلمه‌زنی، استفاده کردن از بذر، پاجوش‌ها و استفاده از تقسیم بوته‌ها.کسانی که قصد نگهداری گل آنتوریوم را دارند باید با روش‌های تکثیر این گیاه آشنا باشند.

بیماری های گل آنتوریوم

این گیاه نیز مانند بسیاری از گیاهان دیگر با مشکل و بیماری مواجه می‌شود که ازجمله بیماری های گل آنتوریوم می‌توان به مواردی مانند گل ندادن، ایجاد شدن برگ‌های کم رنگ، ایجاد شدن لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها، زرد رنگ شدن و خمیده شدن برگ‌ها در فصل زمستان، نازک و بی‌جان شدن برگ‌ها، سیاه رنگ شدن برگ‌ها، ایجاد شدن زخم‌های سفید رنگ پنبه‌ای شکل در قسمت زیرین برگ‌ها، ایجاد حشرات بالدار در پیرامون گیاه، ایجاد شدن تار عنکبوت، کبود شدن لبه برگ‌ها و شکاف‌دار شدن برگ‌ها اشاره کرد.

مدل پژمرده شدن و زرد شدن برگ های گل آنتوریوم

علت پژمرده شدن و زرد شدن برگ های گل آنتوریوم

نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان مراقبت‌های زیادی لازم دارد. آنتوریوم از گیاهان گلدانی گلدار به حساب می‌آید که در فصل زمستان امکان زرد شدن برگ‌ها و پژمرده شدن آن وجود دارد. در این فصل سعی کنید گلدان را در دمای مرطوبی نگهداری کنید؛ از طرفی پیچیده شدن برگ گیاه شما نیز به دلیل سردی هوا است.
یکی دیگر از دلایل زرد شدن و پژمرده شدن گل آنتوریوم زیاد آب دادن آن است؛ برای رفع این ایراد باید بین هر دفع آبیاری صبر کنید تا خاک گلدان خشک شود و مجددا آبیاری کنید. اگر ریزش برگ و همچنین نازک بودن آن را مشاهده کردید، بدانید که علت آن کم بودن میزان آبیاری است؛ بنابراین در این شرایط گیاه را آبیاری کرده و فاصله هر بار آبیاری را کمتر کنید.

از دیگر دلایل پژمرده شدن گل آنتوریوم زیاد بودن نور دریافتی به صورت مستقیم است که در این شرایط علاوه بر پژمرده شدن، نوک برگ‌ها سفید یا قهوه‌ای رنگ می‌شوند؛ بنابراین برای جلوگیری از پژمرده شدن این گیاه باید تمامی موارد بالا را مورد بررسی قرار دهید.

نگهداری از گل آنتوریوم در آب

امکان نگهداری این گل در آب وجود دارد اما به شرطی که تمام نکات لازم را رعایت کنید.
این نکته را باید در نظر داشته باشید که گیاه معمولا مواد مغذی خود را از خاک دریافت می‌کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید آن را درون آب نگهداری کنید باید تمامی شرایط لازم برای رشد آن را مهیا کنید.
مواد معدنی مورد نیاز آنتوریوم در آب‌لوله‌کشی وجود ندارد و شما باید از آب معدنی برای فراهم کردن مواد ضروری گیاه استفاده کنید. اگر از آب معدنی استفاده نکنید امکان دارد تا رسوبات آهکی روی گلدان ایجاد شود که باعث نابودی گیاه می‌شود.
تمامی نکاتی که باید برای نگهداری از آنتوریوم در آب آن‌ها را رعایت کنید عبارت است از:
توجه به تغییرات آب
فراهم کردن مواد مغذی
گرمای مناسب و نور کافی و غیرمستقیم.

همه محصولات فروشگاه گل و گیاه باختر copyجمع بندی

گل آنتوریوم به دلیل زیبایی مسحورکننده‌ای که دارد بسیاری از مردم را مدهوش خودش کرده است و این موضوع دلیلی شده تا مردم برای نگهداری گل آنتوریوم اقدام به تحقیق درباره شیوه نگهداری آن کنند. نگهداری گیاهان آپارتمانی و همچنین روش نگهداری گل آنتوریوم در آپارتمان به دانش و اطلاعاتی نیاز دارد که سعی کردیم در این مقاله تمامی این اطلاعات را برای شما تحلیل و بررسی کنیم.
ممنون از اینکه تا آخر این قسمت از مجله گل و گیاه باختر همراه ما بودید. شما می توانید سوالات و تجربیات خود درباره نگهداری گل آنتوریوم را در قسمت کامنت ها از ما بپرسید.

نویسنده

راهنمایی : اگر نیاز به مشاوره تخصصی برای خرید گل آنتوریوم دارید و نمی دانید چگونه باید از آنتوریوم خود مراقبت کنید ، می‌توانید سوالات خود را از طریق سیستم چت پشتیبانی آنلاین از کارشناسان گل باختر بپرسید.

سوالات متدوال درباره نگهداری آنتوریوم در خانه

1-آیا گل آنتوریوم ماندگاری بالایی دارد؟

به دلیل تنوع در رنگ و کاربرد این گل در دیزاین انواع سبد گل، دسته گل و تاج گل در بیشتر مناسبت ها استفاده استفاده می شود و به دلیل شرایط نگهداری آسان ، اگر خوب به آن برسید برای شما ماندگاری بالایی دارد.

2-اگر رنگ برگها سبز سیر یا زرد شود نشانه چیست؟

به دلیل کمبود نور خورشید است. پس آنتوریوم را تغییر مکان دهید و در محلی نگهداری کنید تا نور کافی به آن برسد.

3-آیا آنتوریوم سمی است؟

بله تمام قسمت های آن سمی است و باید دور از دسترس حیوانات و کودکان قرار گیرد و اگر جویده شود باعث مشکلات معده و روده ای خواهد شد.

4-علت ایجاد لکه های سیاه در وسط گل آنتوریوم چیست؟

به دلیل وجود قارچ آنتراکنوز می باشد که باید با بنومیل آن را سم پاشی کنید.

5-علت ریزش برگهای گل آنتوریوم چیست؟

به دلیل کمبود مواد مغذی خاک ممکن است برگ ها شروع به ریزش کند.پس حتما با تقویت کننده و آبیاری صحیح مانع از ریزش برگ های شود.

6-من آنتوریوم بلک دارم. مدتی است که گلهای آن خمیده، چروک و به سمت بیرون جمع شده. علتش چیه؟

گیاه آنتوریوم نیاز به شرایط محیطی با رطوبت بالا دارد .می توانید با اسپری کردن آب بر روی برگهای آن و همچنین استفاده از کود های تقویتی به شادابی گیاه خود کمک کنید.

7-علت قهوه ای شدن برگ های گل آنتوریم چی میتونه باشه؟

آبیاری زیاد، نبود زهکش مناسب در کف گلدان، بیماری های قارچی و باد زیاد کولر

8-آیا باید مرتب برگهای آنتوریوم را تمیز کنیم ؟

بله بهتره که حداقل یکبار در ماه برگهای آنتوریوم را با استفاده از یک پارچه یا اسفنج مرطوب تمیز کنید.ولی از مواد شیمیایی پرهیز کنید.
همه گیاهان آپارتمانی برای اینکه فتوسنتز بهتری انجام دهند نیاز به رسیدگی مرتب دارند ، تمیز کردن برگ های آن را همیشه انجام دهید.

9-روش نگهداری از آنتوریوم چگونه است؟

آنتوریوم در دردمای بین 18 الی 25 درجه و در هوای گرم و مرطوب بهتر رشد می‌کند در فصول رشد یعنی بهار و تابستان به آبیاری فراوان و غبارپاشی نیازمند است و بهترین مکان برای نگهداری گل آنتوریوم در زیر نور غیرمستقیم خورشید و پشت پنجره می باشد.

10-بهترین کود برای آنتوریوم چیست؟

بهترین کود برای آنتوریوم استفاده از کودهای دارای فسفر و پتاس بالا مثل کود فسفر(۱۰-۵۲-۱۰) که اول در آب حل کنید و هر دو الی سه هفته یکبار در فصول رشد (بهار و تاسبتان) به گیاه بدهید.

11-شرایط خاک آنتوریوم چگونه باید باشد؟

انواع گیاهان آپارتمانی به خاک سبک با زهکشی بالا نیاز دارند. برای آنتوریوم می توانید از ترکیب خاک برگ + ماسه + کمی خاک باغچه و یا از ترکیب کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس استفاده کنید. همچنین ترکیب خاک ارکیده با پیت ماس هم مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *